Een week zonder boos worden

stress

Ik denk dat iedere moeder dit wel herkend. Boos of geïrriteerd worden op je kind terwijl het eigenlijk helemaal niet nodig is.
De laatste tijd heb ik hier best wel vaak last van, dit komt misschien ook omdat mijn 5 jarige dochter soms best brutaal uit de hoek kan komen.
Waar ze dat overigens vandaan haalt ik heb echt geen idee? Misschien op school? Ik kan er in iedergeval helemaal niet tegen!
Dit met gevolg dat ik vrij vaak boos tegen haar doe eigenlijk vaker dan dat ik zelf zou willen.
Maar niet alleen het brutale gedrag zit mij wel eens dwars ook als mijn kinderen niet opschieten en voor de zoveelste keer aan het treuzelen zijn kan ik nog wel eens geïrriteerd raken.
Dit wil ik eigenlijk helemaal niet! Het is dan niet meer gezellig en vaak wordt de situatie hier nog veel lastiger door.

Het vervelende vind ik dat ik van mijzelf weet dat ik dit doe. Als ik weer boos ben geworden weet ik van mijzelf dat ik het beter niet op die manier kan doen, maar ja dan is het alweer gebeurd!
Het is zo makkelijk om even een boze stem op te zetten, zonder uitleg te geven en gewoon iets te eisen van mijn kind. Maar werkt dit ook? Zullen zij het de volgende keer niet meer op de manier doen die mij boos maakt?
Hmmm Nee!
Helaas werkt het niet want er gebeuren vaak dezelfde dingen hier in huis, dus blijkbaar werkt mijn manier van aanpak niet zoals ik  het zou willen.

Nu lees ik de laatste tijd veel blogs (ja want ik besteed veel van mijn vrije uurtjes aan blogs lezen) over opvoeden zonder boos te worden en zonder te straffen.
Eerst las ik deze blogs en dacht ik, ik weet het niet hoor zou dit wel werken? Kinderen moeten soms toch ook wel eens op hun plek gezet worden?
Maar omdat ik nu soms best met mijn dochter in de knoop zit ben ik hier wat dieper over na gaan denken.
Misschien moet ik in plaats van boos te worden op haar, haar even bij mij nemen en uitleggen waarom ik het niet leuk vind dat zij bijvoorbeeld brutaal is.
En misschien moet ik in plaats van achter hun broek aan te zitten ’s morgens uitleggen waarom ze dingen iets sneller moeten doen. Zo worden mijn kinderen bewust van de dingen die ik hun vraag en hoef ik niet altijd boos te worden.
Klinkt eigenlijk best logisch toch?

Deze week ga ik hiermee beginnen. Een week lang zonder boos worden (en natuurlijk blijf ik hiermee door gaan als het werkt)
Ik denk dat het erg moeilijk zal worden omdat gewoontes nou eenmaal moeilijk zijn om af te leren, maar wie weet is dit wel de oplossing!
Volgende week een update van hoe dit bij ons thuis is verlopen

Hoe gaan jullie om met dit soort dingen?
Worden jullie ook wel eens onnodig boos of geïrriteerd op jullie kinderen?

17 gedachtes over “Een week zonder boos worden

  1. simoneverdonk zegt:

    Hoi! Heel herkenbaar, je verhaal. Ik begeleid moeders. De realiteit is dat je gevoel je soms helemaal in de weg kan zitten en je uit jezelf naar je kinderen. Ik denk dus ook dat het belangrijk is om te reflecteren. Dat doe je al. En vervolgens te kijken naar waarom je steeds boos wordt. Hang niet alles op aan een opvoedmethode. Die geeft alleen een manier om met je kinderen om te gaan. Maar jouw gevoel speelt ook een rol!
    Ik neem mijzelf even als voorbeeld.. ik heb voor dit aankomende weekend een hele spannende gebeurtenis gepland. Ik zie mijn vader weer na 15 jaar. Ik ben daar ontzettend bang voor en het maakt me enorm gespannen. Dat veroorzaakt een kort lontje naar mijn kinderen. Ik ben bozer en strenger maar eigenlijk..als ik bij mezelf naar binnen kijk… ben ik bang en verdrietig. Wat ik dus moet doen is mijn gevoel toe laten en lief zijn voor mezelf. Als ik kwetsbaar durf te zijn dan kan ik loslaten. En op die manier is de lading weg bij mij en reageer ik met minder spanning naar mijn kinderen. Het is supermoeilijk om te reflecteren en om boosheid om te buigen naar kwetsbaarheid. Maar het is wel de moeite waard hoor..! Jij bent ook belangrijk!
    Zoek ondersteuning bij iemand die je vertrouwt en praat er over. Voel je niet verplicht maar je mag mij bellen of mailen. Mama Bewust advies is gratis!! simone@mamabewust.nl / http://www.mamabewust.nl

    Liked by 1 persoon

    • byleen zegt:

      Bedankt voor je mooie antwoord!
      Ik denk inderdaad dat het goed is om ook naar mijzelf te kijken, bedankt voor de tip!
      Als ik zelf ontspannen ben ga ik ook veel rustiger met mijn kinderen om maar iedereen heeft wel eens stress of minder leuke dingen .
      Misschien is praten hierover dan inderdaad de oplossing en reageer ik dit dan minder af op de kinderen.
      Ik ga hier eens even goed over nadenken en misschien kan je binnenkort wel een mailtje verwachten van mij!

      Liked by 1 persoon

  2. Lotus Writings zegt:

    Zo herkenbaar! Inmiddels ben ik iets milder, maar een tijd lang kon ik behoorlijk vitten op de oudste. Ik zat haar constant op te haasten als we naar school moesten bijvoorbeeld.
    Nu weet ik dat het soms beter is om iets eerder op te staan, waardoor je per saldo meer tijd en rust hebt. Ik ken haar beter en weet dat als er iets spannends op de planning staat, ze het huis door stuitert.

    Het brutale ken ik ook wel, vervelend soms. Ik denk wel dat ze soms ook gedrag tijdelijk overnemen van anderen en het ook weleens zo is dat ze gespannen zijn of toe aan vakantie. Vind het een mooie uitdaging, ik denk dat ik hem hier ook maar eens toe moet gaan passen 🙂

    Like

    • byleen zegt:

      Mooie uitdaging he? Best spannend haha maar tot nu toe lukt het wel 🙂 Dat brutale vind ik het meest vervelende moet ik zeggen. Ik denk inderdaad dat het misschien een periode is dat ze dit ontdekt heeft op school.. Hopelijk gaat het ook wel weer over ..
      Net tussen de middag haalde ik haar op om een broodje thuis te eten en begon ze gelijk brutaal te doen want ze wilde op de I pad..
      Ik heb haar uitgelegd op een rustige manier waarom dit niet mocht en dit begreep ze en ze hield op!
      het werkt dus wel om dingen uit te leggen 🙂

      Liked by 2 people

      • Lotus Writings zegt:

        Vond ik ook wel. Gaat denk ik vanzelf gewoon over hoor, zeker omdat ze niet zo was. En als je het haar uitlegt, zal ze ook begrijpen dat je niet zo mag praten tegen je moeder.

        Fijn dat het meteen zo werkte!
        Inderdaad, als je de rust maar houdt en aangeeft dat je hen ook begrijpt, maar dat ze niet altijd alles mogen, dan komt het wel goed. Goed begin van de nieuwe week!

        Liked by 1 persoon

  3. mapetitecherie30 zegt:

    Zo herkenbaar dit! Het heeft inderdaad ook met vermoeidheid te maken merk ik bij mezelf, maar dit is geen excuus. Elisa is nog erg klein, maar is ontzettend opzoek naar haar grenzen en bij 100 keer Nee te hebben gezegd word ik weleens boos.

    Like

  4. tinakore zegt:

    Ik hoef nog niemand op te voeden ( buiten mijn kat maar die mag gerust zijn drillen hebben af en toe ) maar ik ga dit eens doortrekken ook naar mijzelf.
    1 week .. niet boos zijn.. Ik begin al te twijfelen hoe ik DAAR aan moet beginnen.
    Al besef ik door deze blog te lezen dat ik vaak boos word voor kleine nutteloze dingen..
    Misschien moet ik het eens proberen .. 1 weekje die frustraties in te slikken & niet boos te worden.. Who knows

    Like

    • byleen zegt:

      Haha je kan katten wel proberen op te voeden heeft alleen weinig zin.. Eigenwijze beesten!!
      Niet boos worden is erg moeilijk.. Maar om er over na te denken en te denken waarom je eigenlijk boos wordt helpt al Een heel stuk 🙂
      Leuke blog heb je trouwens!!

      Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Blognieuws: April
  6. Pingback: Blognieuws Mei

Geef een reactie

